Den gamle funktionsbeskrivelse
Her kan du læse den gamle funktionsbeskrivelse fra 2004
- Varetage klinisk undervisning af fysioterapeutstuderende.
- Sikre kvaliteten af den behandling, de studerende yder patienter og brugere.
- Varetage samarbejde om den studerendes undervisning, med fysioterapeutskolen, det kliniske
undervisningssted og de øvrige kliniske undervisere.
Den kliniske undervisers opgaver:
Organisatorisk at
- Være ansvarlig for at klinisk undervisning er i overensstemmelse med fagbeskrivelsen
og studieordningen. - Være ansvarlig for at indføre de studerende i det kliniske undervisningssteds organisatoriske opbygning.
- Være ansvarlig for at planlægge den kliniske undervisning, både overordnet for hele perioden og løbende ved udarbejdelse af uge - og dagsplaner.
- Udarbejde skriftlige undervisningsplaner og materialer til brug i undervisningen.
- Finde egnede patienter til de studerende og skabe sig overblik over alle patienterne.
- Forberede undervisning, vejledning, supervision og evaluering.
- Være ansvarlig for at planlægge interne prøver.
- Være ansvarlig for tværfaglige undervisningsforløb i samarbejde med øvrige faglige uddannelser.
Pædagogisk at
- Vejlede, supervisere og undervise de studerende.
- Give løbende feedback til de studerende.
- Evaluere/bedømme de studerende i forhold til de beskrevne mål.
- Indgå i et samarbejde med de studerende, der fremmer deres evne til refleksion, fagligt, kommunikativt og etisk.
- Være ansvarlig for de studerendes skriftlige arbejder i relation til dokumentation.
- Vejlede de studerende i den skriftlige kliniske ressonerings proces og vurdere resultatet.
- Skabe mulighed for, at de studerende kan indgå i mono - og tværfagligt samarbejde.
- Afholde intern prøve.
- Medvirke til at skabe et studieegnet miljø til pædagogisk udvikling
Kvalitetsudviklingsmæssigt at
- Fastholde og udvikle kvaliteten i den kliniske undervisning gennem egen faglig og pædagogisk udvikling, herunder deltage i efter - og videreuddannelse.
- Sætte sig ind i grunduddannelsens faglige indhold og niveau i forhold til perioden, samt læse relevant faglitteratur.
- Ajourføre sig med undervisningsplaner og undervisningsmetoder.
- Ajourføre sig med arbejdsstedets faglige og organisatoriske udvikling.
- Foretage evaluering af og reflektere over de afsluttede kliniske undervisningsforløb
Kvalifikationer:
- Autoriseret fysioterapeut.
- Anbefales at have haft erfaring med fysioterapeutisk praksis i minimum 2 år
- Pædagogisk indsigt / kundskab.
- Minimum leve op til bekendtgørelsens anbefalinger for efteruddannelse af kliniske undervisere.
- IT- kompetence.
- I øvrigt henvises til Undervisningsministeriets BEK. nr. 497 af 20/06/2002 og BEK. nr. 236 af 30/03/2001
Arbejdsforhold:
- Klinisk underviser i fysioterapi er ansat 37t.
- Den kliniske underviser tilrettelægger selv sit arbejde indenfor den ugentlige arbejdstid.
- Det er hensigtsmæssigt for kvaliteten af den kliniske undervisning, at den kliniske underviser ikke indgår i det kliniske undervisningssteds almindelige arbejdstilrettelæggelse.
- Lokaleforhold som giver mulighed for undervisning, vejledning og uforstyrrede samtaler med de studerende. Samt giver den kliniske underviser en mulighed for uforstyrret forberedelse.
Funktionsbeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med og anbefales af Danske Fysioterapeuter.
Fraktionen af kliniske undervisere September 2004